A to burak!

A to burak!

Dziś w głównej roli wystąpi burak, nie w jednej a w dwóch odsłonach. Co on takiego ma w sobie? Zacznę od tego, że jest warzywem które posiada właściwości lecznicze, a to wszystko dzięki barwnikom – antocyjanom dzięki którym polepsza się nasza odporność, starość odchodzi w zapomnienie i przede wszystkim chronią nas przed nowotworami.

Oto kolejne z jego zalet:

- zawiera dużo kwasu foliowego który reguluje funkcjonowanie i rozwój komórek, hamuje powstawanie anemii poprzez pobudzanie procesów krwiotwórczych,

- jest w nim nieco mniej witaminy C (więcej zawiera kwas buraczany) i witamin z grupy B które poprawiają naszą koncentrację, refleks, czujność, pamięć. Pomocne są również w przypadku zaburzeń snu, regulują niedociśnienie i nadciśnienie oraz poziom cholesterolu,

- znajdziemy w nim dużo pierwiastków mineralnych: wapń, żelazo, potas, magnez, miedź, sód, fluor, chlor, bor, cynk, lit, kobalt, molibden, cez i rubid,

- zawiera błonnik, który jak wiemy jest zbawienny dla lepszego trawienia i przy schorzeniach gastrycznych,

- medycyna naturalna, sok z buraka stosuje w leczeniu grypy, nerwicy, gruźlicy,

- warto pić go z rana ponieważ doskonale oczyszcza trakt jelitowy, nerki, wątrobę i krew, wzmacnia nasze serce oraz polepsza krążenie krwi,

- pomagają w walce z wirusami,

- łagodzą dolegliwości towarzyszące menopauzie,

- jest idealny dla sportowców ponieważ wspomaga wytrzymałość fizyczną.

A teraz propozycja na na jedną szklankę soku:

- 4 średniej wielkości buraki
- 1 łodyga selera naciowego
- 2 jabłka

fot. J.C

fot. J.C

Przygotowanie:

Wszystkie warzywa i owoce dokładnie myjemy. Buraki i jabłka obieramy i kroimy na kawałki. Seler również kroimy na mniejsze części. Wszystkie składniki po kolei wrzucamy do sokowirówki, mieszamy i pijemy. Jak widać przygotowanie tego soku nie zajmuje wiele czasu, a walory smakowe są nie do opisania – tego trzeba po prostu spróbować.

Chciałabym jeszcze wspomnieć o tym jakie właściwości posiadają jabłka, otóż:

- zawierają witaminę C która wzmacnia nasz układ odpornościowy (im kwaśniejsze jabłka wybierzemy, tym więcej będzie w nich witaminy C),

- pomimo tego, że są kwaskowate w smaku – odkwaszają organizm, ponieważ zawierają zasadowe sole mineralne,

- są bogatym źródłem potasu – zwiększa on napięcie mięśni a także reguluje gospodarkę wodną w organizmie,

- podobnie jak buraki, jabłka wzmacniają serce, wątrobę i układ nerwowy,

- są moczopędne dzięki czemu obrzęki nóg mogą się zmniejszać,

- według medycyny ludowej mają leczniczy wpływ na bóle stawów,

- dzięki nim nasz organizm lepiej przyswaja wapń przez co wzmacniają się włosy, paznokcie i zęby,

- sprawdzają się idealnie przy odchudzaniu ponieważ są sycące i zawierają niewiele kalorii bo tylko 30-50 kcal w 100g,

-  trzeba również zachować umiar w jedzeniu jabłek ponieważ zawierają sporo cukru.

O właściwościach selera naciowego można dowiedzieć się z wpisu Pan pomidor z sokowirówki.

 

Kolejną propozycją jest sok z buraków i kefiru. Na szklankę soku potrzeba:

- 4 średniej wielkości buraków
- ok 1/4 szklanki kefiru naturalnego

Przygotowanie:

Jest tak samo szybkie i łatwe jak w przypadku poprzedniego przepisu. Buraki umyć, obrać i pokroić a następnie przecisnąć przez sokowirówkę. Dolać do uzyskanego soku kefir, wszystko wymieszać i sok jest gotowy. Mi osobiście takie połączanie przypomina smak zupy buraczanej, więc jeśli ktoś jest jej fanem, ta propozycja będzie strzałem w dziesiątkę!

zdj. J.C

zdj. J.C

Kefir również posiada właściwości zdrowotne, m.in:

- dzięki niemu stymulujemy układ odpornościowy,

- ułatwia on trawienie i zachowanie prawidłowej mikroflory jelitowej,

- zmniejsza produkcję gazów w jelicie,

- ma swój wkład w znoszeniu nietolerancji laktozy,

- obniża „zły” cholesterol LDL,

- zapobiega wnikaniu patogennych bakterii do przewodu pokarmowego,

- jest niskokaloryczny,

- zawiera wapń, potas, sód, magnez, żelazo, wit. E, wit. A.

                                   WAŻNE!!!

W burakach zawarte są składniki mineralne które rozpuszczają się w wodzie, dlatego najlepiej buraków nie gotować. Będą miały więcej wartości po upieczeniu w skórce i obrane tuż przez zjedzeniem. Jeśli chcemy w pełni korzystać z bogactwa jakie posiadają buraki najlepiej jest pić z nich SUROWY SOK. Najlepszy burak to taki z cienką skórką, jednolitą barwą w przekroju, o błyszczącym miąższu  i jak najciemniejszym odcieniu. Nie wybierajmy również bardzo dużych buraków ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że zawierają chemiczne nawozy.

zdj. J.C

zdj. J.C

6 komentarzy

  1. ~Justyna · 31 stycznia 2015 Odpowiedz

    Buraczki świetnie oczyszczają krew, nie omieszkam spróbować też soku:-)

    • joanna/ewa · 1 lutego 2015 Odpowiedz

      To prawda, burak pomaga w niedokrwistości, anemii, białaczce. Osoby mające problemy z krwią, są słabe, często mdleją, stosują mocne leki obciążające organizm (buak pomaga wątrobie oraz nerkom) powinny włączyć buraka do codziennej diety. 1 szklanka dziennie czyni cuda! Polecam osobom, które biorą chemię, buraki świetnie wspomagają organizm w tej sytuacji.

  2. ~zBLOGowani · 4 lutego 2015 Odpowiedz

    Zapraszamy do dodania bloga w serwisie zBLOGowani! Mamy już ponad 5800 blogów z 22 kategorii.
    zBLOGowani to największy polski serwis skupiający blogi i vlogi. Czytelnikom umożliwiamy obserwowanie blogów oraz tworzenia katalogów ulubionych wpisów. Blogerzy mają dodatkowo możliwość brania udziału w ciekawych akcjach i konkursach oraz dyskusji na forum. Zachęcamy do rejestracji.

    • joanna/ewa · 4 lutego 2015 Odpowiedz

      Dziękujemy za zaproszenie, chętnie skorzystamy z okazji aby nasz blog znalazł się wśród tak licznego grona blogów na waszym serwisie. Pozdrawiamy!

  3. Ola · 16 lutego 2015 Odpowiedz

    Soki z buraka kojarzą mi się z dzieciństwem, kiedy to Mama chcąc bym nabrała masy poiła mnie tymi miksturami. Z tego względu ciężko mi się przełamać i zabrać za picie soku z tego warzywa. Może znacie jakieś sposoby na polubienie buraka?

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    • joanna/ewa · 26 lutego 2015 Odpowiedz

      hmm polecam właśnie ten przepis. Dodaj więcej jabłka i selera. To zmienia smak na trochę inny. Może wspomnienia zamienią się na bardziej pozytywne.
      Pozdrawiamy Ola

Zostaw odpowiedź